Jestem psychologiem, neurologopedą, logopedą oraz specjalistą wczesnej interwencji terapeutycznej i wspomagania rozwoju dziecka, a jednocześnie polonistką – literaturoznawcą i językoznawcą, absolwentką dziennikarstwa.
Pracuję jako adiunkt w Katedrze Logopedii i Zaburzeń Rozwoju Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, gdzie prowadzę badania nad rozwojem mowy w przebiegu różnych zaburzeń komunikacji językowej - zwłaszcza afazji rozwojowej i opóźnionego rozwoju mowy.
Od wielu lat diagnozuję i prowadzę terapię dzieci od urodzenia do około dziewiątego roku życia. Mam bogate doświadczenie w pracy z dziećmi z afazją rozwojową, autyzmem, zespołem Aspergera, dysleksją, mutyzmem, zespołami genetycznymi i wadami wrodzonymi.
Dzięki długoletniej współpracy ze żłobkami i przedszkolami zdobyłam również cenne doświadczenie w pracy z dziećmi rozwijającymi się normatywnie – od lat wspieram ich rozwój oraz pomagam rodzicom mierzyć się z wyzwaniami, jakie niesie codzienne rodzicielstwo.
Szczególnie interesuje mnie wczesne wykrywanie oraz terapia zakłóceń i zaburzeń rozwoju, dlatego wśród moich pacjentów są także bardzo małe dzieci – nawet w pierwszym trymestrze życia. W pracy z najmłodszymi niezwykle ważne jest dla mnie spojrzenie całościowe na dziecko – uwzględniające rozwój ruchowy, emocjonalny i językowy oraz wzajemne powiązania między tymi sferami. Z tego powodu w obszarze moich zainteresowań znajduje się również terapia karmienia i wspieranie rozwoju funkcji oralnych.
Prywatnie jestem mamą dwóch córek. Również dzięki doświadczeniu rodzicielstwa wszystkie moje oddziaływania terapeutyczne są silnie zindywidualizowane, dostosowane do potrzeb i możliwości małego człowieka oraz jego rodziny.
KSIĄŻECZKI DLA DZIECI
Bielenda-Mazur E., Orłowska-Popek Z. (2020), O co chodzi? Rozumienie idiomów i przenośni. Część 1, Kraków. https://wir-sklep.pl/pl/p/O-co-chodzi-Rozumienie-idiomow-i-przenosni/486
Bielenda-Mazur E., Orłowska-Popek Z. (2021), O co chodzi? Rozumienie idiomów i przenośni. Część 2, Kraków. https://wir-sklep.pl/pl/p/O-co-chodzi-Rozumienie-idiomow-i-przenosni.-Czesc-2/560
ARTYKUŁY W CZASOPISMACH I ROZDZIAŁY W MONOGRAFIACH:
Bielenda-Mazur E. (2024), Małe dziecko i jego rodzic we współczesnym świecie - cyfrowi tubylcy czy dezerterzy z posttypograficznego świata?, "Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia", z. 22, s. 654-663. https://sbsp.uken.krakow.pl/article/view/11351/10654
Bielenda-Mazur E. (2023), "Afazja rozwojowa - droga przez diagnozę, terapię i edukację ku wyrównaniu szans" - sprawozdanie z konferencji, "Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Logopaedica", z. 8, s. 167-169. https://studialogopaedica.uken.krakow.pl/article/view/11613/10556
Bielenda-Mazur E. (2023), Znaczenie sprawności językowych dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym, "Rocznik Przemyski. Literatura i Język", t. 27, z. 2, s. 181-189. https://ejournals.eu/czasopismo/rocznik-przemyski-literatura-i-jezyk/artykul/znaczenie-sprawnosci-jezykowych-dla-rozwoju-dziecka-w-wieku-przedszkolnym
Bielenda-Mazur E. (2022), Alalia (zaburzenie) a opóźnienie rozwoju mowy : czy, jak i kiedy możliwe jest ich rozróżnienie?, "Logopaedica Lodziensia", nr 6, s. 25-36. http://czasopisma.uni.lodz.pl/logopedica/article/view/15848
Bielenda-Mazur E. (2021), Kompetencja narracyjna: jej rozwój i rola w rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym, (w:) Logopedia - Teoria - Praktyka; 2, Narracja w diagnozie i terapii logopedycznej, red. A. Maciejewska, Siedlce, s. 175-186.
Bielenda-Mazur E., Orłowska-Popek Z. (2021), Language programming strategies in various communication disorders, (w:): "Nowa Logopedia"; t. 10: Neurocognitive Dimensions of Speech Therapy, content editors H. Pawłowska-Jaroń, A. Siudak, Kraków, s. 123-136.
Orłowska-Popek Z., Bielenda-Mazur E. (2021), Polish language programming in speech therapy provided to children affected by disorders of linguistic communication, (w:) "Nowa Logopedia", t. 10: Neurocognitive Dimensions of Speech Therapy, content editors H. Pawłowska-Jaroń, A. Siudak, s. 111-122.
Bielenda-Mazur E. (2021), Techniki terapeutyczne w pracy z dzieckiem z alalią, (w:) Nowa Logopedia ; t. 9: Od zmysłu wzroku do praktyki logopedycznej, red. M. Korendo, A. Siudak, Kraków, s. 261-272.
Siudak A., Bielenda-Mazur E. (2020), Neurorozwojowy wymiar gestu wskazywania palcem – rozwój i stymulacja, „Logopedia Lodziensia” nr 4, Łódź, s. 171-186. https://czasopisma.uni.lodz.pl/logopedica/article/view/8708
Bielenda-Mazur E., Orłowska-Popek Zdzisława (2020), Wyrażenia frazeologiczne w rozwoju języka – przegląd najistotniejszych doniesień, (w:) Interdyscyplinarność w logopedii – Konieczność czy nadmiar?, I. Więcek-Poborczyk, J. Żulewska-Wrzosek (red.), Warszawa, s. 61-70.
Orłowska-Popek Z., Bielenda-Mazur E. (2020), O co chodzi? Związki frazeologiczne w programowaniu języka u dzieci z zaburzeniami komunikacji językowej. (w:) Interdyscyplinarność w logopedii – Konieczność czy nadmiar?, I. Więcek-Poborczyk, J. Żulewska-Wrzosek (red.), Warszawa, s. 119-128.
Korendo M., Bielenda-Mazur E. (2020), Terapia dzieci z zespołem Aspergera [w:] Terapia interdyscyplinarna. Wybrane problemy, J. Skibska (red.), Kraków 2020, s. 203-216.
Bielenda-Mazur E. (2019), Deficyty poznawcze w alalii, „Logopedia” t. 48/2. Lublin, s. 355-373. https://www.polskietowarzystwologopedyczne.pl/wp-content/uploads/2021/01/205-222-LOGOPEDIA-48-2-2019-Bielenda.pdf
Bielenda-Mazur E., Siudak A. (2019), Gest wskazywania palcem w świetle doniesień neurobiologicznych, „Logopedia Lodziensia” nr 3, s. 21-30. https://czasopisma.uni.lodz.pl/logopedica/article/view/6185/5815
Bielenda-Mazur E., Orłowska-Popek Z. (2019), Strategie nauki czytania w terapii dzieci z zaburzeniami komunikacji językowej, „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” 2019, Vol. 26, nr 2, s. 27-39.
Orłowska-Popek Z., Bielenda-Mazur E. (2019), Symultaniczno-Sekwencyjna Nauka Czytania na wczesnym etapie edukacyjnym w kontekście roli umiejętności czytania w rozwoju człowieka, „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” 2019, Vol. 26, nr 2, s. 163-173.
Orłowska-Popek Z., Bielenda-Mazur E. (2019), Programowanie języka – niezbędna technika w terapii logopedycznej, [w:] „Nowa Logopedia”,t. 8: Wyzwania terapii logopedycznej, red. H. Pawłowska-Jaroń, E. Bielenda-Mazur, A. Siudak, Kraków, s. 33-42.
Bielenda-Mazur E., Orłowska-Popek Z. (2019), Strategie programowania języka w przypadku różnych zaburzeń komunikacji, [w:] „Nowa Logopedia”, t. 8: Wyzwania terapii logopedycznej, red. H. Pawłowska-Jaroń, E. Bielenda-Mazur, A. Siudak, Kraków, s. 43-52.
Korendo M., Bielenda-Mazur E. (2018), Neurobiologiczne reguły diagnozy i terapii neurobiologicznej, [w:] B. Szołtysek (red.), Progres neonatologii a postawa terapeutów wczesnego wspomagania rozwoju, Tarnów, s. 26-35.
Bielenda-Mazur Ewa (2018), O potrzebie wczesnej interwencji w przypadku dziecka z alalią [w:] „Neurologopedia” t.1, Neurobiologiczne podstawy wczesnej terapii zaburzeń rozwojowych, red. M. Błasiak-Tytuła, A. Siudak, Kraków, s. 146-153.
Błasiak-Tytuła M. Bielenda-Mazur E (2016), Wybrane funkcje poznawcze warunkujące rozwój mowy w diagnozie logopedycznej, [w:] Wspieranie rozwoju dzieci i dorosłych, red. F. A. Marek, U. Strzelczyk-Raduli, K. Błońska, Opole, s. 120-133.
Korendo M., Bielenda-Mazur E. (2016), Znaczenie kategoryzacji dla rozwoju mowy dziecka, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Logopaedica” 2016, z. 5, s. 176-185.
Bielenda-Mazur E. (2015), Nauczyciel wobec deficytów językowych dziecka z alalią – od wychwania przedszkolnego po szkołę podstawową, [w:] Nauczyciel – miedzy etosem a presją rzeczywistości, t. 1, Wielowymiarowość kompetencji współczesnego nauczyciela, red. A. Kwatera, S. Kowal, E. Zawisza, s. 149-156.
Bielenda-Mazur E. (2015), Od rozumienia do zachowania: konsekwencje poznawcze i społeczne deficytów językowych, [w:] „Nowa Logopedia” t. 6, Rozumienie – diagnoza i terapia, red. M. Błasiak-Tytuła, M. Korendo, A. Siudak, s. 147-154.
REDAKCJA MONOGRAFII I CZASOPISM:
"Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Logopaedica", (2024) t. 8, (red.) M. Korendo, E. Bielenda-MAzur, E. Zmuda, Kraków.
"Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Logopaedica", (2023) t. 7, (red.) E. Zmuda, E. Bielenda-Mazur, K. Sedivy-Mączka
„Nowa Logopedia” (2019), t. 8: Wyzwania terapii logopedycznej, (red.) H. Pawłowska-Jaroń, E. Bielenda-Mazur, A. Siudak), Kraków.
„Nowa Logopedia” (2018), t. 7: Oblicza starości. Zagadnienia teorii i praktyki, (red. A. Siudak, H. Pawłowska-Jaroń, Ewa Bielenda-Mazur).
MONOGRAFIA
Bielenda-Mazur E. (2020), W kręgu poetyckiej grupy Tylicz. Tematy i konteksty, Kraków 2020 http://www.wydawnictwoup.pl/837/W-kregu-poetyckiej-grupy-Tylicz-Tematy-i-konteksty.html
ARTYKUŁY I RECENZJE
Bielenda-Mazur E. (2008), Przestrzeń w twórczości poetów z kręgu Tylicza, „Roczniki Ludowego Towarzystwa Naukowo-Kulturalnego”, nr 8 s. 227-243.
Bielenda-Mazur E. (2007), O literaturze i kulturze współczesnej, „Przegląd Kulturoznawczy” nr 2, s.220-223.
Bielenda-Mazur E. (2007), Podróż w poszukiwaniu „środka świata” w twórczości poetów z kręgu Tylicza, „Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteratia”, nr 7 s. 157-171.
Bielenda-Mazur E. (2005), Rec. książki P. Skrzyneckiego, Bezdomne psy, „Nowa Polszczyzna”, nr 4 s. 56-57.
Bielenda-Mazur E. (2004), Efektywnie i skutecznie, rec. książki D. Buehl`a, Strategie aktywnego nauczania, czyli jak efektywnie nauczać i skutecznie uczyć się, „Nowa Polszczyzna”, 3-4 (38-39), s. 90-91.
Bielenda-Mazur E. (2004), Rec. książki D. Buehl`a, Strategie aktywnego nauczania, czyli jak efektywnie nauczać i skutecznie uczyć się, „Głos nauczycielski”, nr 46, s. 10.
Bielenda-Mazur E. (2003), Rec. książki P. Szeligi pt. Budzenie opowieści, „Rocznik Sądecki” XXXI, s. 262-263.
Bielenda-Mazur E. (2002), Rec. Staję się łąką. Antologia sądeckiej poezji medytacyjnej, „Rocznik Sądecki”, tom XXX, s 294-296.
Bielenda-Mazur E. (2002), Proza polska końca XX wieku a postmodernizm, „Konspekt”, nr 11.
Bielenda-Mazur E. (2002), Odwieczne koło czasu rec. książki J. Barana, Dolina ludzi spokojnych, „Nowa Polszczyzna” nr 5 (30), s. 68-70.
Bielenda-Mazur E. (2001), Rec. Słownik pojęć filozoficznych Romana Ingardena, „Nowa Polszczyzna”, nr 3 (23), s. 65.
Bielenda-Mazur E. (2000), Uśpione jaszczury. Studencki klub „Pod Jaszczurami”, „Suplement” nr 5 (72).
Bielenda-Mazur E. (2000), Dom w poezji Adama Ziemianina, „Suplement” nr 7-8.